PROJECTOR CRT SONY

KP-41PX1

 

Amb la dèria de restaurar televisors CRT de cares al futur, he topat amb un tipus de “televisors” molt especials. No sé si recordareu aquell temps en el que en els BARS, escoles, sales de reunions i altres centres hi havia uns aparells una mica peculiars anomenats PROJECTORS. Eren unes pantalles ENORMES que representaven el TOP dels televisors. 

 

Actualment, quan pensem en projectors, la majoria pensem en aquells aparells que projecten una imatge a la paret o en una tela blanca:

 

 

Doncs encara que costi de creure, hi va haver un temps en el que aquests projectors eren CRT (tub) i resultaven la única manera de poder veure vídeo en pantalles de 40-50 polzades. 

 

Desconec si es van utilitzar primer en terreny domèstic (per mirar pel·lícules) o en terreny recreatiu, però la majoria de màquines recreatives, en la seva versió de luxe, dels 90-2000 incorporaven un projector de 50 polzades.

 

 

Fa temps, amb una restauració ARCADE, ja vaig topar amb un parell de projectors, no obstant això, la qualitat d’imatge final va fer que prescindís d’ells. Tot i això va ser la meva primera presa de contacte amb aquests juràssics de l’electrònica. Podeu consultar el document aquí. 

 

Tornant al fil del document, no fa massa he adquirit un projector SONY KP-41PX1. En aquest cas sí que he pogut admirar la qualitat d’imatge real d’aquest aparell, ja que no tenia massa desgast i funcionava correctament.

 

 

És molt provable que no hagueu vist mai un televisor de tub per dins, però a tall de boig us comentaré que incorpora un TUB CRT i una placa electrònica.

 

 

Doncs perquè entengueu una mica l’impressionant d’aquests projectors us diré que porten 3 tubs CRT. Lògicament son més petits que una TV convencional, però cada TUB projecta una imatge idèntica en tres colors (RGB). 

 

 

Per les fotografies anteriors ja podeu entendre que és un conjunt complex. Cada tub, referent a un color, per mitjà d’unes òptiques (lupes), projecte la imatge a un mirall que ens permet veure-la reflexada a la part davantera del moble...

LUPA

 

 

MIRALL (PART POSTERIOR DEL MOBLE)

 

 

Una altre curiositat és que, a la part davantera, porta tres làmines de plàstic. La pantalla en sí no és dura, està formada per aquestes tres làmines. Una làmina és de color blanc, una altre incorpora una lupa radial i la tercera, molt curiosa, té unes ratlles que simulen les “scan lines”. 

 

 

La col·locació d’aquestes làmines és vital per una correcta visualització de la imatge. Si no respectem el seu posicionat no es veurà bé la imatge. 

 

A més de tot el tema electrònic i de disseny, aquest KP-41PX1 resulta un aparell de qualitat que, en el seu moment devia valer un ull de la cara. Es veu un conjunt molt selecte i, a més, incorpora un parell d’altaveus a la part frontal del moble que dota el conjunt d’una potència d’àudio única.

 

 

També incorpora una funció d’auto ajust molt útil. Amb tants tubs i lupes, és fàcil imaginar que qualsevol desajust mecànic del conjunt es pot traduir en imatge bruta o descentrada. Doncs bé, només comentar que pel tema de la geometria (centrat de la imatge) porta uns sensors al contorn de la pantalla que, no sé com, dictaminen la posició de la mateixa.

 

QUALITAT REAL D’IMATGE

(A DIA D’AVUI)

 

El que més sorprèn, encara avui dia, és la mida de la imatge. Creieu-me quan us dic que jugar a l’Street Fighter II en un projector així és una experiència única. No obstant això, he trobat un parell de punts a comentar.

 

El primer i més rellevant és que la visualització d’un projector té distància de separació i alçada. No sé som explicar-ho, però així com tothom entén que per mirar una pantalla de 41” en condicions hem d’estar a una distància prudencial de separació, també hem de tenir el projector a una alçada justa. Si ens posem davant el projector i ens ajupim veurem clarament que la imatge millora o empitjora. Per tant, tothom que vulgui adquirir un projector per jugar ha de tenir en compte que possiblement l’haurà de posar sobre una tauleta depenent de la mida del sofà o butaca que utilitzi. 

 

A continuació us deixo un parell de vídeo de Youtube que serviran perquè entengueu millor de quina classe de monstres estem parlant. Una autèntica joia en perill d’extinció...  

 

LES NOSTRES TVS

NOVETATS

21.06.25

Nou document:

SONY KP-41PX1.

30.03.25

Nou apunt a ARCADE:

-NEXUS; un programa molt útil

09.03.25

-STRAY.

22.02.25

26.08.24

26.08.24

01.06.24

Nova reparació:

-PSVR2; polir òptiques.

01.06.24

-PSVR2.

29.03.24

Nou contingut a Potenciar consoles:

-NEO GEO CD Z

09.03.24

Nous jocs analitzats:

-The Last Guardian.

-Heavy rain

13.01.24

Nou apunt important:

-Convertidor MVS a AES.

01.01.24

-Nou contingut a Reparació:

-NEO GEO CD.

24.12.23

27.11.23

Nou contingut a ARCADE:

-Monitors CRT.