CREAR ETIQUETES

TRADUCCIÓ DE MARTÍ SEGON

 

La meta de tot col·leccionista és poder aconseguir TOT al millor nivell estètic possible, però això no sempre passa. Segurament tots tenim aquell joc especial, o car, en un estat normalet (o fins i tot lamentable) però que li tenim molta estima.

 

Al següent document us ensenyarem una manera molt simple de crear les vostres pròpies etiquetes personalitzades per a tot tipus de cartutxos, doncs és un mètode comú a tots ells. Per fer-ho, només necessitareu un ordinador, el Photoshop, una impressora, paper adhesiu i aironfix.

 

Lògicament no ens quedaran com els originals però fan el fet, i això et permet crear etiquetes totalment personalitzades. 

 

Començarem parlant una mica del Photoshop (per si algú encara no el coneixia), un programa d’edició gràfica creat per Adobe i compatible (mitjançant les seves múltiples versions) amb tots els Windows.

 

 

Per arribar a crear una etiqueta com la de Thunder Force III, només calen uns petits passos, i escassos coneixements en edició.

 

Si us hi fixeu bé, només hi ha un fons estrellat, un logo de Megadrive, una foto del joc, i el nom del mateix, extret d’una captura del joc.

 

Tota la dificultat recau en l’ancestral tècnica de tallar/enganxar, doncs tot i que el Photoshop té milers d’opcions, la caràtula anterior només està feta amb aquesta tècnica: tallar d’una fotografia i enganxar en una altra. 

 

A dir la veritat, a la foto de la nau vaig aplicar un dels filtres predeterminats del programa, que li dona un efecte de distorsió per ones, però a les següents veureu que no hi ha cap tipus d’efecte, només tallar/enganxar.

 

 

Tan simple com anar a Google imatges i posar el nom del joc i la seva plataforma.

 

Allà escollirem els dibuixos que ens agradin (millor si són de bona qualitat) i els desarem a l’ordinador.

 

Seguidament, obrirem el Photoshop i els editarem perquè el resultat sigui una etiqueta a punt d’enganxar, sense que encara no ens importin les mides ni res, només un dibuix que ens agradi i guardi les proporcions lògiques de l’etiqueta en qüestió. 

 

NOTA: per a logos i dibuixos, podem posar, darrera el nom, l’extensió .png. Aquestes extensions acostumen a ser sense fons, pel que en enganxar-les sobre un altre dibuix només es veuen el logo o el dibuix (mireu l’exemple amb el logo de Megadrive):

 

 

Arribats a aquest punt, us parlaré de la preparació del cartutx i dels materials a fer servir. 

 

El cartutx, òbviament, ha d’estar ben net i sense restes de l’etiqueta original; com més net, millor se’ns enganxarà la nova etiqueta.

 

 

Hi ha etiquetes que costen molt d’eliminar, però hi ha un mètode infal·lible.

 

Desmuntarem el cartutx completament i ficarem les carcasses en aigua calenta. No hi ha pressa, com més temps estiguin en aigua millor sortiran el paper i la seva pega (una nit seria òptim).

 

Quan ja no hi hagin les restes de paper, podrem acabar de treure la pega amb alcohol.

 

Per a la impressió de l’etiqueta haurem de tenir presents un parell de coses: fulles de paper blanc adhesiu (Apli per exemple) i aironfix de qualitat (sigui de la marca que sigui). Res més!

 

Un cop al Photoshop, venen un parell de punts molt importants: la mida final de l’etiqueta i la qualitat d’impressió.

 

Per a la primera, només hem de seleccionar tot el projecte (dibuix) que hàgim creat, tallar-lo i seleccionar “arxiu nou”.

 

En fer-ho, se’ns obrirà una pestanya amb unes mides en píxels. 

 

Com que d’això no en tenim ni idea, canviarem l’escala en cm i posarem les mides que prèviament haurem agafat del cartutx (en el cas de Megadrive: 8 cm x 7’1 cm).

 

 

Al camp de la resolució posarem un valor de 50, ja siguin píxels/polzada o píxels/centímetre: això ens és igual perquè és orientatiu, però si treballem en centímetres, podem canviar a la segona opció.

 

Després donarem a l’OK i se’ns obrirà un nou arxiu (de les mesures correctes per a l’etiqueta) en el que podem enganxar el projecte que hem tallat anteriorment i, mitjançant l’eina “imatge – transformar – lliure”, l’adeqüem a la nova mesura.

 

Quan estigui llesta, ja podrem prémer la opció “imprimir”.

 

Ara haurem d’anar a la pestanya propietats (a la nova finestra que se’ns obrirà) i seleccionar la qualitat d’impressió a màxim ppp. 

 

Amb això ens assegurem la màxima qualitat que la nostra impressora ens por donar.

 

 

Un cop impresa, ja hi podem aplicar una capa d’aironfix, retallar-la i enganxar-la al cartutx. 

 

És cert que mai serà com l’original, però el seu aspecte és molt bo.

 

 

També comentar que gairebé totes les etiquetes de videojocs tenen les cantonades arrodonides, pel que si afinem també amb això aconseguirem un grau de realitat molt més elevat.

 

A continuació, i ja per acabar, us adjunto aquí un llistat de les mesures més comuns que posseïm.

 

No obstant, tot i tenir-los com a referència, agafeu bé les mides abans d’entrar-les al Photoshop.

 

NOTA: MIDES (ample x alt, en centímetres).

 

MEGADRIVE / GENESIS

 

- Model PAL = 7’5 x 6’8

- Model xinès = 8 x 7’1

- Model JAP = 8 x 7’2

- Model EOA = 6’6 x 7’6

- Model J-Cart = 6’5 x 3’2

 

MEGA 32X

 

- Model PAL = 7’5 x 4’3

 

MASTER SYSTEM

 

- Model cartutx = 10’2 x 2

- Model targeta = 4’7 x 5

 

SATURN

 

- Cartutx d’expansió / Memory = 8 x 5’1

 

SUPER NINTENDO / SUPER FAMICOM

 

- Model PAL y JAP = 10’4 x 3’6

- Model USA = 8’2 x 3’9

 

NES / FAMICOM

 

- Model PAL = 5’5 x 9’6

- Model JAP = 9 x 4’4

- Model disquet = 5’3 x 2’3

 

NINTENDO 64

 

- Model únic = 5’5 x 6’2 (lleugerament bombat a la part superior; els 6’2 són el màxim d’alt)

 

GAME BOY ADVANCE

 

- Model únic = 4’3 x 2’2

 

ATARI 2600

 

- Model únic = 7 x 8’7

- Etiqueta superior (nom del joc) = 7 x 1’4

 

ATARI JAGUAR

 

- Model únic = 9’4 x 4’4

 

NEO GEO AES

 

- Model únic = 8’9 x 8’3

 

SAMMY ATOMISWAVE

 

- Model únic = 8’8 x 8’1

 

HYPER NEO GEO 64

 

- Model únic = 14’8 x 4’8

 

CAPCOM CPS2

 

- Model únic = 10’2 x 14’4

 

SEGA NAOMI

 

- Model únic = 15’9 x 3’5

 

 

NEO GEO MVS PLANTILLA PHOTOSHOP.

mvslabel.rar
Archivo comprimido 90.3 KB

NOVETATS

29.03.24

Nou contingut a Potenciar consoles:

-NEO GEO CD Z

09.03.24

Nous jocs analitzats:

-The Last Guardian.

-Heavy rain

13.01.24

Nou apunt important:

-Convertidor MVS a AES.

01.01.24

-Nou contingut a Reparació:

-NEO GEO CD.

24.12.23

27.11.23

Nou contingut a ARCADE:

-Monitors CRT.

02.07.23

21.05.23

10.04.23

29.01.23

Nou contingut a reparació:

-X-BOX 360.

15.01.23

Nou contingut a reparació:

-Còpies de seguretat consoles modernes.

02.01.23

Enèsima crítica al sector:

-Ja n'hi ha prou!

12.11.22

Nou contingut a ARCADE:

-SEGA HIKARU.

31.05.22

Nou joc analitzat:

-MOSS.

19.03.22

Nou reportatge:

-Un clon oficial de NINTENDO!