THE GAMER INSIDE

EL DOCUMENT DE LES NOSTRES VIDES

TRADUCCIÓ DE MARTÍ SEGON

Possiblement molts de vosaltres ja coneixereu aquesta iniciativa, però per a tots aquells que encara la desconeixeu o en tingueu llacunes, Briconsola us presenta una entrevista exclusiva amb el seu creador, Jesús Fabre.

 

 

The Gamer Inside és un macro projecte, romàntic com n’hi ha pocs, que pretén documentar la història dels videojocs a España, així com la repercussió que han tingut sobre els seus contemporanis des de diferents punts de vista com ara la cultura, l’educació o la indústria.


Jesús Fabre és un apassionat al món del píxel que, entre moltes altres coses, forma part de l’equip organitzador d’esdeveniments com ara  RetroMadrid.


Un personatge admirable i inquiet que un bon dia es va aixecar amb una idea tant innovadora com arriscada: plasmar en forma de document gràfic més de trenta anys d’història a través de mini entrevistes... Una tasca dura, llarga, complicada, però alhora genial i encertada.


Per poc que mirem enrere, ens n’adonarem que per evolucionar del Commodore a la Playstation 5 o, el que és el mateix, del disquet al Blu-ray, han passat un bon grapat d’anys...


Uns anys en què hem canviat al so de la tecnologia i l'entreteniment digital. Records, anècdotes, bregues amb els pares, xerrades (competències) de pati d'escola, projectes, somnis, esdeveniments, conferències... Com en tots els camps, els videojocs han anat evolucionant alhora que nosaltres hi creixíem.

 

 

El que Jesús Fabre pretén amb The Gamer Inside és recollir part d'aquestes vivències i lligar-les amb altres factors de la nostra vida que, encara que puguin semblar antagònics, guarden una relació bastant més profunda del que puguem imaginar. Penseu que som éssers humans, receptors (esponges) de tot el que ens envolta, pel que els videojocs, com qualsevol altra cosa, han influït en nosaltres com a persones i com a societat.


Sense cap mena de dubte, un projecte DESCOMUNAL que mereix el nostre respecte i admiració perquè, en certa manera, tots formem part del mateix.

 

 

A continuació us deixo l'entrevista amb en Jesús. Només comentar-vos que al final del document trobareu els quatre episodis editats fins avui.


Entrevista a Jesús Fabre, creador de The Gamer Inside.


Brico: Hola Jesús, i abans de res, agrair-te en nom de Briconsola que hagis accedit a l'entrevista i que ens aclareixis una miqueta més en què consisteix el projecte The Gamer Inside.


Què és en realitat The
Gamer Inside: un treball amb finalitats històric documentals, un repte o tesi personal, el somni d'un boig romàntic..? Què pretens amb ell?


Jesús: Hola Jordi. Estic encantat de ser aquí responent a les teves preguntes per a una web/comunitat tan mítica i estimada com és Briconsola.


The Gamer Inside és un projecte que parteix d'una inquietud personal. De vegades, a un li ve de gust complicar-se la vida i crear alguna cosa que el mantingui ocupat i il·lusionat alhora, i així neix The Gamer Inside: un projecte personal al qual s’hi han unit moltes persones i d'allò més diverses (imagino que Briconsola va començar de manera similar, no?).


El nostre primer objectiu amb aquest projecte és crear històries que resultin entretingudes al públic, i si a més a més poden ensenyar-li alguna cosa, si podem transmetre part d’allò que hem après recopilant els diferents testimoniatges, serà fantàstic.


Brico: Com va néixer aquesta necessitat de documentar la història dels videojocs al nostre país mitjançant testimonis reals i buscant-hi nexes tan dispars?


Jesús: Va néixer de la meva curiositat per aprendre dels altres; sempre m'ha agradat escoltar les històries interessants que podien explicar-me les persones que tenia al meu voltant, i el nadal de 2010 va arribar el moment de donar forma a aquesta inquietud, aplicada a una de les meves grans passions, els videojocs.


És cert que, de la mateixa manera que ho estic fent amb el videojoc, em podria haver donat per documentar qualsevol altra afició, però aquests últims anys la veritat és que he trobat gent molt interessant en aquest camp.


Brico: A quantes persones has entrevistat fins a dia d’avui?


Jesús: Estic ficat en tantes històries que fa temps que vaig deixar d'explicar-les, però sí que et puc dir que la llista de persones que han deixat el seu testimoni supera les tres-centes (a agost de 2012).

 

 

Brico: Com respon el públic aliè a la realització de tot això? Veus recompensades les hores invertides? Suposo que el simple fet de xerrar i compartir records i vivències amb els entrevistats ja t’omple, però si no tinc mal entès aquest projecte no et remunera econòmicament, per la qual cosa, segueixes amb la força i la il·lusió del primer dia?


Jesús: Doncs de moment a la gent a qui ho comento li sembla una cosa d'allò més interessant. Sempre ens trobarem amb aquelles persones que són poc inclinades a tot allò que faci olor de videojoc, que relacionen les maquinetes amb el vici, la pèrdua de temps, etc. Són gent que té una mentalitat diferent, que solen ser de generacions més antigues, però de vegades penso que també val la pena documentar-les... a veure si algun dia en puc entrevistar alguna.


Respecte al tema econòmic, sí, de moment el projecte no genera ingressos, només despeses, i respecte a l'energia, t’he de dir que és una cosa que va a ratxes. Per explicar-ho millor et posaré un símil, que a més crec que en el teu cas et serà bastant proper: quan tens un fill, neix i tot és fantàstic, estàs com en un núvol durant els primers dies, no vius per fer altra cosa que no sigui donar-li el que necessiti, també hi ha moments de gran esforç, però sempre acaben valent la pena. Una vegada passa la seva infància, aquella primera etapa en la que tot ho fa per primera vegada, s'obre pas a la vida i ja només és qüestió de ser allà, al seu costat, intentant que no li falti el més bàsic.


Afortunadament, les bases de The Gamer Inside ja estan establertes, i això fa que ens puguem prendre el projecte d'una manera més reflexiva, millorant-lo i cuidant-lo en la mesura que anem tenint temps lliure, així com escoltant les observacions de la comunitat, que són una part importantíssima de tot això.


Personalment, la comunitat de The Gamer Inside m'ha donat moltes alegries, i sobretot forces per seguir endavant amb aquest treball.


Brico: Documentar més de trenta anys d'història és una cosa que pot convertir-se en etern, i més tenint en compte que encara està vigent... Veus clar el final del projecte? És a dir, en ser una feina amb infinitat de possibilitats, es va construint dia a dia o tens al cap la seva estructura de principi a fi?


Jesús: Doncs francament no ho veig clar; no tinc una necessitat d'acabar-lo, m'agrada que sigui un projecte obert, que anirà evolucionant amb els anys de manera coherent, segons les visions de l'equip que estigui al darrere, els mitjans tècnics i econòmics, així com el temps amb el que comptem.


De moment tinc en ment una estructura i un pla d'accions i temes a tractar a curt i mitjà termini, però no en tinc pensat un final, ja que hi ha infinitat de temes que podem tocar que es relacionen amb el videojoc.


El videojoc evoluciona contínuament, igual que les persones, els jugadors...

 

 

Brico: Tornant al tema econòmic, que desgraciadament està molt de moda... Reps alguna beca o ajuda d'alguna entitat?


Jesús: El projecte no ha rebut cap ajuda de cap institució. És complicat d'aconseguir, i encara que he estat explorant les diferents alternatives que hi ha, has de provar que el que estàs fent és comercialment viable, i nosaltres per sort o desgràcia, no ho som.


Fixa't per exemple en altres webseries, que compten les seves visites per desenes de milers (algunes fins i tot centenars) a Youtube, mentre nosaltres encara som molt petits. Cap dels nostres capítols pilot ha superat els deu mil visionats, i això fa difícil que les persones alienes al món del videojoc i que puguin invertir en la sèrie ho vegin com un contingut de gran abast (encara que nosaltres ho puguem veure així, és clar).


Brico: A to personal comptes amb col·laboracions molt destacables, però tot i això, s'ha interessat pel projecte alguna empresa actual del sector dels videojocs?


Jesús: Sí, la veritat és que hem trobat el suport de bastantes empreses i institucions relacionades amb el món del videojoc, i totes elles ens donen suport de cara a ajudar a difondre el nostre treball (com és el cas de GAME, que ens va permetre projectar-lo i anunciar-nos com a activitat oficial a la GAMEFEST 2011).


Però si estem parlant de grans publishers, la resposta és que no, al meu entendre una cosa lògica; un publisher es dedica a vendre els seus jocs, nosaltres ens dediquem a documentar el consumidor sobre aquests videojocs, analitzar les seves opinions i veure de quina forma aquest nou mitjà està canviant les seves vides. Això és una cosa que implica crítiques i lloances contra diferents marques, estils de joc, polítiques empresarials, i fins i tot estils de vida.


La veritat és que actualment no crec que un projecte tan obert com el nostre pugui interessar a cap empresa gran del sector del videojoc, estem a la indústria Indie i jo no soc un Eduardo Punset (riures).


Brico: Sent sincers, el teu treball és realment interessant des d'un punt de vista històric divulgatiu, ja que intentes reflectir les sensacions de diverses generacions, amb múltiples punts de vista, molts d'ells aparentment allunyats, però amb un nexe comú i impropi dels cànons documentals històrics: els videojocs. S'ha interessat pel projecte algun departament oficial referent a ciència i tecnologia, divulgació informativa, algun mitjà professional..?


Jesús: Me n'alegro que et sembli interessant, ens reconforta saber que hem sabut contagiar aquesta sensació en l'espectador.


Doncs jo he contactat amb diverses de les cadenes nacionals, concretament amb TVE, Antena 3 i Canal+, per saber si el nostre projecte seria del seu interès. Per desgràcia, no hem trobat una resposta favorable en cap d'aquests canals, obtenint reaccions diferents en cadascun d'ells, bé perquè és una temàtica i estil que no interessa o bé per desavinences referents al tema econòmic.


Respecte al tema de la recerca, no hem parlat encara amb cap departament de sociologia ni que es dediqui a aquesta mena d'estudis, però és una cosa que ens plantegem realitzar en un futur. Al meu entendre, actualment és molt complicat introduir un producte nou i fet per uns altres en el món de la televisió a Espanya si no tens un producte comercial d'èxit ja provat (vegeu Joc de Trons, per exemple).


Nosaltres volem innovar amb el format i la temàtica, el llenguatge narratiu i la manera d'accedir als continguts, són molts canvis per a un mitjà que està intentant posar-se al dia amb les xarxes socials cada vegada més, ho estem veient diàriament (fins i tot a les notícies), com és la televisió la que s'ha d'acostar a Internet i no a l'inrevés. Per a The Gamer Inside, el present és a Internet, i si tenim l'oportunitat de fer alguna cosa en un futur per a la televisió, benvingut sigui.


Brico: Ara, de manera totalment egoista i excedint-me en la confiança que et tinc, dir-te que m'agradaria aparèixer més estona al teu documental... Hi haurà versió estesa dels mateixos? Girant una miqueta la pregunta (i aquesta vegada sense la picaresca), no et sembla que la informació recollida en aquestes entrevistes dona per molt més que per a mini reportatges? Has pensat en la possibilitat d'editar un pack de DVDs una vegada acabat el projecte? Crec que seríem molts als qui ens agradaria tenir aquesta obra acabada...


Jesús: No et preocupis per l'excés, entenc la teva pregunta, i no ets el primer que ens ha demanat més minuts. El que molta gent no sap és que per produir el material que ja està en línia, si fem un càlcul així per sobre, podríem dir que per cada minut de metratge han estat necessàries unes vint hores de feina, i si tenim vint-i-cinc minuts en línia compteu el temps emprat per un petit equip de persones que viuen a llocs molt diferents, no ja d'Espanya, sinó del món.


Surten prop d'unes cinc-centes hores; doncs bé, tota aquesta feina és el que no es veu. Tots els que estem implicats a The Gamer Inside som bastant perfeccionistes, i això fa que preferim treure poc material però de qualitat, amb el que en no ser un treball remunerat i dependre del temps lliure, fa que hàgim d'anar més a poc a poc. Però paciència, que tot sortirà al seu degut temps, i a més no descartem la futura edició del material en format físic per als més col·leccionistes.

 

 

Brico: Ens pots avançar com es compondran els propers episodis? Aquests quatre primers són només un avanç del que pot ser el treball final o componen els primers episodis d'una sèrie documental per determinar?


Jesús: Durant aquest any estem preparant, com si d'un DLC es tractés, una versió especial dels capítols pilot que hem llançat a Espanya per al Brasil, ja que comptem amb bastants entrevistats d'aquest país, les històries del qual crec que bé mereixen ser explicades.

Pel que fa referència als videojocs, la veritat és que el Brasil té una història bastant interessant i diferent a altres països, crec que a tot amant del videojoc li agradarà el que estem preparant.


Per als capítols de la sèrie original a Espanya, la idea que tenim és desenvolupar els personatges i les històries explicades als capítols pilots, i així acostar a l'espectador els personatges que ja coneix; d'altra banda, els testimonis de cada capítol pilot tenen diversos nexes en comú, una cosa que aprofitarem per donar varietat als futurs episodis.

Brico: Jesús, espero no semblar impertinent, però vas tenir una idea magnífica de la qual se’n podria treure molt més suc del que hem vist fins ara... T'espanta pensar en com n’és d'aclaparador del projecte? Et preocupa que et puguin plagiar la idea mitjans, per dir-ho d'alguna manera, més professionals?


Jesús: Gràcies per les teves bones paraules, imagino que la mateixa idea que jo vaig tenir l'ha tingut més d'una persona abans, tal vegada la diferència és que jo vaig tenir el temps, les ganes i els estalvis per poder-la posar en pràctica.


Respecte a si m'espanta el projecte, t’he de dir que per a res, em fa sentir molt bé saber que tantes persones han confiat en mi i en la feina de l'equip del projecte, doncs és un suport d'allò més agradable i que anima a seguir endavant dia a dia. Quant a si em preocupa que es plagiï, doncs la veritat és que no, ans al contrari, si amb aquest projecte aconseguim que algú faci una cosa semblant i que es vegi una mica més tot el que hi ha al darrere del que per a molts és un simple videojoc, serà tot un orgull i un assoliment per al projecte.


Brico: I les teves opinions? Com a creador i desenvolupador del projecte, seria interessant conèixer el teu punt de vista sobre els diferents temes exposats. Et veus com a conductor narratiu dels documentals?


Jesús: Encara no està decidit si hi haurà un narrador (que podria ser jo o una altra persona) o si introduirem seqüències animades als capítols, dependrà del temps i la disponibilitat del nostre animador i pixel artist. Ara com ara és massa aviat com per revelar res.


Respecte al meu punt de vista, voldria mantenir-me com un observador, doncs com a editor i co-guionista ja condiciono bastant la visió de l'espectador en els propis capítols, i per a mi el més important és que es vegi el missatge de l'entrevistat el més natural possible, trencar la barrera que de vegades posa pel mig l'entrevistador, i així arribi el més directe possible a l'espectador.


Brico: Per desgràcia, en aquesta vida, tots estem obligats a seguir un mateix rol (treballar – produir – rebre – consumir), i això fa que moltes vegades restin en l’oblit projectes innovadors i interessants per falta de mitjans o hores de dedicació. Et preocupa aquest factor? Acceptes donacions o col·laboracions econòmiques alienes?


Jesús: Aquesta és la raó principal per la qual el projecte no pot seguir un ritme professional exigent. Jo he estat estudiant un Master durant dos anys, a conseqüència del qual va sorgir aquest projecte, però veient la pèssima situació del periodisme audiovisual a Espanya em vaig veure relegat a treballar aquí o a fora fent altres coses. Per tant, aquest projecte em serveix per demostrar tot el que he après, que és una experiència que puc aplicar a altres projectes empresarials que puguin donar-me de menjar.

Respecte al tema econòmic, actualment descarto el finançament del projecte per micromecenatge o donacions, ja que el que ens fa falta és estabilitat en un món cada vegada més regirat i inestable com és el que ens ha tocat viure; en aquest aspecte, una donació és una solució curtterminista sense visió de futur. Per això crec que el millor que puc fer és buscar uns ingressos estables i independents del projecte, i si en un futur creixem, reinvertir allò recaptat per millorar la qualitat del mateix. Però si alguna cosa et puc dir és que The Gamer Inside no es perdrà pel camí, d'això en pots estar segur.


Brico: Poc més a comentar Jesús, ja que no volem revelar més del necessari, només desitjar-te tota la sort del món i que sàpigues que Briconsola va creure des d'un principi en el teu projecte, continua creient en ell i espera, amb ganes, poder-lo veure acabat, a poder ser en format físic, és clar...


Jesús: Moltes gràcies Jordi, és un plaer comptar amb el vostre suport, que sapigueu que continuem treballant intensament en ell i intentant-lo millorar dia a dia!

 

CAPÍTOLS EDITATS

EDICIÓ BRASIL

ENTREVISTA  VALORACIÓ PROJECTE (2013)

NOVETATS

13.01.24

Nou apunt important:

-Convertidor MVS a AES.

01.01.24

-Nou contingut a Reparació:

-NEO GEO CD.

24.12.23

27.11.23

Nou contingut a ARCADE:

-Monitors CRT.

02.07.23

21.05.23

10.04.23

29.01.23

Nou contingut a reparació:

-X-BOX 360.

15.01.23

Nou contingut a reparació:

-Còpies de seguretat consoles modernes.

02.01.23

Enèsima crítica al sector:

-Ja n'hi ha prou!

12.11.22

Nou contingut a ARCADE:

-SEGA HIKARU.

25.07.22

Nou contingut a potenciar consoles:

-NINTENDO 3DS.

12.06.22

Nou contingut a reparació:

-NINTENDO 3DS.

31.05.22

Nou apunt tècnic:

-Carregador portàtil de portàtils...

31.05.22

Nou joc analitzat:

-MOSS.

16.04.22

19.03.22

Nou reportatge:

-Un clon oficial de NINTENDO!