SEGA NAOMI

TRADUCCIÓ DE MARTÍ SEGON

 

La NAOMI és una mica més que un mite: és l'última placa recreativa (real) llançada per SEGA abans d'ofegar-se en la crisi que va propiciar la caiguda del sector.

 

Una placa ARCADE que ha deixat empremta a les nostres vides; un complex maquinari que tenia la peculiaritat de poder unir diversos mòduls entre si per augmentar el potencial i funcionalitat de la màquina resultant. 

 

Una placa de colossal influència, com ho van ser en el seu moment sistemes com la MVS o la CPS-II.

 

 

Un prodigi que va tenir una germana bessona anomenada Dreamcast i que, salvant unes lògiques diferències, es poden considerar idèntiques. A diferència del que va passar amb la ST-V i la Saturn, aquestes dues sí que poden presumir de mostrar jocs de qualitat 1:1.

 

Dos sistemes que, lamentablement, no van poder salvar SEGA de la suspensió de pagaments, però que han demostrat la seva vàlua traspassant la barrera del temps.

 

No en va, tant la NAOMI com la Dreamcast continuen sent dos dels sistemes més cobejats pels col·leccionistes encara a dia d’avui. El sistema NAOMI és un maquinari ARCADE que compleix a la perfecció amb allò pel que va ser dissenyat, i tot i que potser ja no abunda als salons recreatius, és estrany veure’n algun sense alguna donant guerra...

 

L'any 2000, SEGA es va superar amb la creació de la NAOMI 2, evolució directa que en duplicava tant la potència gràfica com la capacitat de mostrar polígons en pantalla. 

 

A més, aquesta nova versió tenia la peculiaritat de poder reproduir jocs en format GD-Rom, mitjançant un lector específic.

 

 

A la resta de document ens centrarem en la NAOMI clàssica (que és la jo posseeixo i conec), però de tota manera heu de saber que n’existeix una revisió, i que els jocs de la NAOMI són compatibles amb la seva germana gran, mentre que els de la NAOMI 2 no ho són amb l'original.

 

Totes dues plaques tenen diferència regional (bàsicament USA, JAP i EUR), però no és gaire complicat trobar una BIOS multisistema. 

 

La regió de la placa ve encriptada a la seva BIOS, pel que si la canviem podrem modificar la regió del sistema, i d'aquesta manera fer-lo compatible amb tots els jocs, independentment de la seva regió.

 

 

DADES TÈCNIQUES

 

- CPU: SH-4 64-Bit RISC CPU (200 MHz 360 MIPS / 1.4 GFLOPS)

 

- Motor gràfic: PowerVR (PVR2DC)

 

- So: processador de so Súper Intel·ligent (32-bit RISC CPU intern, 64 canals)

 

- Memòria principal: 32 MB

 

- Memòria gràfica: 16 MB

 

- Memòria de so: 8 MB

 

- Colors simulats: aproximadament 16,770,000

 

-Característiques addicionals: Bump Mapping, Fog, Alpha-Bending (transparència), Mip Mapping (textura poligonal auto canviable), Tri-Linear Filtering, Anti-aliasing, Environment Mapping, Xupi Piruling i Specular Effect. 

 

DETALLS DE LA PLACA MARE

 

 

DETALLS DEL JOC

 

 

MANUAL D'INSTRUCCIONS

 

naomi_universal.pdf
Documento Adobe Acrobat 3.3 MB

JOCS

 

La llista de jocs programats per NAOMI és tan bona com extensa. Per citar-ne només alguns exemples, podem nomenar els Virtua Tennis, Crazy Taxi, Dinamite Deka, Dead or Alive 2, Power Stone, Spawn, 18 Wheeler, Zero Gunner 2, Gigawing 2, House of the Dead 2, Zombi revenge...

 

 

MODIFICAR-LA PER A UN ÚS CASOLÀ?

 

Doncs davant d’aquesta pregunta hi ha una clara disjuntiva...

 

La NAOMI és un maquinari molt atractiu per jugar a casa, però calen un munt d'accessoris que la fan una mica incòmoda. Si pensem de manera pràctica, la millor opció per espai, facilitat d’ús i accessibilitat a programari és una Dreamcast. 

 

Sense arribar al nivell gràfic de la germana gran, la Dreamcast ofereix una alternativa molt real per als nostres particulars salons recreatius.

 

 

Penseu que, a part de la mida i la funcionalitat, jugar amb una NAOMI a casa significa muntar un tinglado com aquest:

 

 

A més, el nivell gràfic d'una Dreamcast amb la modificació VGA per a teles modernes és aclaparador, cosa que encara posa més en dubte l'ús d’una NAOMI.

 

De tota manera, tampoc no podem pecar d'il·lusos i pensar que tots dos sistemes són exactament idèntics, doncs per més que la Dreamcast sigui més pràctica, la NAOMI és un ARCADE estat pur, i veure-la en una TV LCD o LED de 40 polzades és al·lucinant...

 

AVANTATGES I INCONVENIENTS

 

- Mida: 

 

La NAOMI és una placa ARCADE de les denominades grans. Té l'avantatge de tenir una carcassa de plàstic relativament estètica i de no ser gaire pesada, però les seves mides cal tenir-les en compte.

 

 

- Cablejat:

 

Com ja hem avançat, en no ser una placa JAMMA necessita de diversos adaptadors i accessoris per arribar a ser funcional a casa.

 

Sense parlar dels volants i les pistoles, que han de ser els originals, per poder jugar a la majoria dels seus jocs necessitem l'I/O.

 

L'I/O no és més que un adaptador de senyals essencial ideat perquè la placa les pugui interpretar. Aquest accessori va separat de la placa mare, dins la recreativa, pel que el més ètic seria que en vendre'ns la placa ens l’adjuntessin, doncs penseu que una NAOMI sense I/O no és funcional, ja que ni tan sols hi podrem connectar els comandaments.

 

Hi ha tres models d'I/O: l'original JVS, el JAMMA de SEGA i el de CAPCOM.

 

Les diferències entre tots ells són clares, tant com el seu preu: el JVS que porta d'origen la NAOMI ens serveix d’interfície per als comandaments (estic, volant, pistola...), mentre que els JAMMA porten aquest connector.

 

Vull posar l'accent en aquest tema perquè crec que és interessant: una NAOMI sense l’I/O no serveix de res, i per tant cal que qui us la vengui us n’adjunti també l'original.

 

DIFERÈNCIES ENTRE ELS I/O 

 

L'ORIGINAL (JVS)

 

 

Aquest és l'adaptador universal que porten totes les NAOMI dins el moble recreatiu; ens serveix per connectar els estics, volants i altres accessoris funcionals de la recreativa.

 

I/O JAMMA de SEGA

 

 

 

Aquest adaptador ens serveix per fer servir la NAOMI dins d'una recreativa amb cablejat JAMMA.

 

Evidentment, des d'ell podem treure els senyals de vídeo (RGB) i els comandaments necessaris per poder personalitzar la placa.

 

NOTA: tant la NAOMI com l'I/O necessiten alimentació; si només arriba corrent a l'I/O la placa no ens funcionarà.

 

I/O DE CAPCOM

 

 

Aquest és l'I/O creat per CAPCOM per als seus ARCADE sobre la base de la NAOMI; és el més complet dels adaptadors, però també el més car.

 

Aquesta interfície té bastants avantatges enfront del de SEGA; el més important és que autoalimenta la placa mare de la NAOMI, però per funcionar necessita un munt de cables (USB, VGA, àudio en RCA...).

 

Malgrat això, és completíssim i admet les funcions per als jugadors 3 i 4, té botons de programació propis i un potenciòmetre de volum per a la sortida del JAMMA.

 

RESUMINT

 

Amb qualsevol dels tres I/O’s podem jugar amb la NAOMI, però amb el JVS (l'original) no podrem treure senyals RGB, només VGA del propi lateral de la placa.

 

El de CAPCOM, a més de ser el més complet, alimenta també la placa mare. 

 

I ja que parlem de l'alimentació, comentar que la NAOMI fa servir els voltatges típics d'una font de PC, però que consumeix molt d’amperatge. Per aquest motiu, les fonts que fem servir hauran de ser de més de 300W.

 

VERMELL – 5V

GROC – 12V

NEGRE – Negativo

TARONJA – 3’3V

 

CONTINUAR

NOVETATS

13.01.24

Nou apunt important:

-Convertidor MVS a AES.

01.01.24

-Nou contingut a Reparació:

-NEO GEO CD.

24.12.23

27.11.23

Nou contingut a ARCADE:

-Monitors CRT.

02.07.23

21.05.23

10.04.23

29.01.23

Nou contingut a reparació:

-X-BOX 360.

15.01.23

Nou contingut a reparació:

-Còpies de seguretat consoles modernes.

02.01.23

Enèsima crítica al sector:

-Ja n'hi ha prou!

12.11.22

Nou contingut a ARCADE:

-SEGA HIKARU.

25.07.22

Nou contingut a potenciar consoles:

-NINTENDO 3DS.

12.06.22

Nou contingut a reparació:

-NINTENDO 3DS.

31.05.22

Nou apunt tècnic:

-Carregador portàtil de portàtils...

31.05.22

Nou joc analitzat:

-MOSS.

16.04.22

19.03.22

Nou reportatge:

-Un clon oficial de NINTENDO!